Ambroise Louis Garneray
2ème Vue d'Aigleville, Colonie du Texas ou Champ d'Asile (2nd View of Aigleville, Colony of Texas or Field of Asylum)

2ème Vue d'Aigleville, Colonie du Texas ou Champ d'Asile (2nd View of Aigleville, Colony of Texas or Field of Asylum)

Public Domain

2ème Vue d'Aigleville, Colonie du Texas ou Champ d'Asile (2nd View of Aigleville, Colony of Texas or Field of Asylum)
PublisherParis, active late 18th century
CultureFrench
Titles
  • 2ème Vue d'Aigleville, Colonie du Texas ou Champ d'Asile (2nd View of Aigleville, Colony of Texas or Field of Asylum)
Datec. 1819
PlaceFrance
MediumMezzotint with etching, engraving and watercolor on wove paper
DimensionsPlate: 11 × 13 3/16 in. (27.9 × 33.5 cm)
Sheet: 12 1/8 x 15 1/8 in. (30.7 x 38.4 cm)
Credit LineThe Bayou Bend Collection, gift of Miss Ima Hogg
Object numberB.60.91.2
Current Location
Bayou Bend Collection and Gardens
Texas Alcove And Hall
On view

Explore Further

Department
Bayou Bend
Object Type
Provenance[The Old Print Shop, Inc., New York]; purchased by Miss Ima Hogg, 1960; given to MFAH, by 1966.
Inscriptions, Signatures and Marks
Recto: Inscribed in printed ink, below plate, center: 2eme. Vue d'Aigleville, Colonie du Texas ou Champ d'Asile. / Riviére de la Trinité, Fort Charles, Magasin aux oioreset habitation du general Rigaud. / Na. La árrivée des nouveaux Colons fut signalée par la construction de 4 forts, Le 1er. sous le nom de Charles le 2e. sous celui du milieu le 3e. Henri et le 4e. Palanque sur le bord de la / riviére. Les côtes du Texas sont basses. couvertes de sable et marécageuses. La Colonie était placée entre le Golfe du Mexique d’un côté et les rivieres de la Sabine et de Barofso / de l’autre; au centre deux ruisseaux et des prairies dans une temperature semblable à celle du milli. 400. réfugiés commençaient áy gouter le repos, lorsque les Espangols marchérent sur eux - / pour les obliger à se retirer.
Recto: Inscribed in printed ink, below plate, right: Dessiné et gravé par Yerenrag.
Recto: Inscribed in printed ink, below plate, center bottom edge: A Paris chez BASSET ru St. Jacques No. 64.
Recto: Inscribed in printed ink, below plate, right bottome edge: Déposé au Bureau

Cataloguing data may change with further research.

If you have questions about this work of art or the MFAH Online Collection please contact us.

1ère Vue d'Aigleville, Colonie du Texas ou Champ d'Asile (1st View of Aigleville, Colony of Texas or Field of Asylum)
Ambroise Louis Garneray
c. 1819
Mezzotint with etching, engraving and watercolor on wove paper
B.60.91.1
Champ d'Asile (The Field of Asylum)
Joseph Claude Pomel
c. 1818
Engraving and aquatint with watercolor hand coloring
B.2007.14
Le Champ d'Asile: Romance (The Field of Asylum: Romance)
Godefroy Engelmann
c. 1819
Recto: Lithograph with hand coloring on laid paper; Verso: Engraving on laid paper
B.72.29
Houston, Hauptstadt von Texas
c. 1845–1850
Etching, engraving, and watercolor on wove paper
B.79.163
Arrivée du Coton dans une Usine d'Égrenage au Texas ou sont faites les Balles Rondes ACCO
Anderson, Clayton & Co.
early 20th century
Gelatin silver print
97.229
Stump Speaking
Louis-Adolphe Gautier
1856
Stipple engraving and etching, printed chine collé, on wove paper, proof before lettering
B.2013.9
View of Houston, Capital of Texas
Gleason's Pictorial Drawing-Room Companion
c. 1852
Hand-colored wood engraving
B.71.51
Texas Star Hibiscus Seed
Penny Cerling
1986–1987
Etching and aquatint in orange and black on wove paper, edition 6/12
89.316.3
Dome of Saint Isaac’s, Saint Petersburg
Pierre-Ambroise Richebourg
1859
Albumen silver print from glass negative
2004.638
Portrait of Louis Jacques Mandé Daguerre
Pierre-Ambroise Richebourg
c. 1844, printed c. 1860
Albumen silver print copy of a daguerreotype
2022.215
Map of Texas with Parts of the Adjoining States
Stephen F. Austin
1837
Engraving with hand coloring on wove paper
B.69.264
Vue d’Optique/Die Zerstörung der Königlichen Bild Säule zu Neu Yorc (Optical View/Destruction of the Royal Statue in New York)
François Xavier Habermann
c. 1776
Etching and engraving with watercolor on laid paper
B.95.13