- from the series Aguas baldías
- from the series Water Wastelands
Sheet: 10 15/16 × 13 7/8 in. (27.8 × 35.2 cm)
Explore Further
In a series on Havana’s seawall, the open horizon presents what Manuel
Piña calls a “trauma of space.” If the vastness of the ocean embodies the
revolution’s utopian promise, it simultaneously confines Cuba’s inhabitants to
the island—it is a threshold and a barricade. A hand playfully pulling a thread
from the skyline shrinks waters that would otherwise appear infinite.
Selections from this body of work were exhibited in the Havana Biennial of
1994, which was dedicated to the theme of migration.
En una serie sobre El Malecón habanero,
el horizonte en abierto muestra lo que Piña denomina “el trauma del espacio”.
Si la inmensidad del océano personifica la promesa utópica de revolución,
simultáneamente confina a los habitantes de Cuba a una insularidad que es tanto
umbral como barricada. Una mano que juguetonamente tira de un hilo desde la
silueta urbana achica las aguas que, de otra manera, parecerían infinitas. Una
selección de esta serie fue expuesta en la Bienal de La Habana de 1994,
dedicada precisamente al asunto de las migraciones.
ProvenanceThe artist; purchased by MFAH, 1994.
Inscriptions, Signatures and Marks
Cataloguing data may change with further research.
If you have questions about this work of art or the MFAH Online Collection please contact us.